Cyklista ustupuje semaforu

Cyklista dát přednost v jízdě na světlo je znamením dává cyklistům možnost , na semaforu , aby pokračovala v cestě, i když je světle červená, poté, co ustoupil všem ostatním uživatelům.

Užitečnost

Toto zařízení zvyšuje bezpečnost cyklistů: umožňuje cyklistovi otočit se doprava nebo přejet křižovatku pokračováním rovně, jakmile se tato křižovatka vyprázdní od motorových vozidel, která čekají na fázi. Zelená a předtím, než se vozidla zastavila červenou fází, postupují na křižovatce. Toto zařízení také odděluje startování motorových vozidel odbočujících doprava (a způsobuje mnoho nehod, zejména v přítomnosti těžkých nákladních vozidel, jejichž zorné pole je omezeno velkými slepými úhly ) od cyklistů.

Aktivní mobilitě také přináší dopravní komfort a výhodu tím, že jim (v čase) ještě více zkrátí cestu tím, že je nebude nutit čekat na červenou, pokud je křižovatka prázdná od jakéhokoli motorového vozidla i od chodců.

Implantace

Průkopnické země v Evropě

Tento systém existuje od roku 1990 v Nizozemsku ( „  rechtsaf voor fietsers vrij  “ ).

V Německu se o tomto konceptu diskutuje již mnoho let a stále se testuje.

Belgie

Navrženo v květnu 2012, z iniciativy federálního zástupce Anthonyho Dufranea , společně podepsaného federálními poslanci Valerie De Bue a Karin Temmerman, s dalšími návrhy na úpravy silničního řádu, belgickými cyklistickými sdruženími, ukazuje - pravý cyklista na červenou má zkušenosti od června 2012 v bruselském regionu a od února 2014 ve Valonsku.

V listopadu 2016 bruselský ministr mobility Pascal Smet a bruselská státní tajemnice pro bezpečnost silničního provozu Bianca Debaets rozhodli prostřednictvím ministerského dekretu o povinnosti instalovat značky B22 a B23 na všech křižovatkách 19 obcí bruselského regionu. , pokud to bezpečnostní podmínky neumožňují.

Francie

Pracovní skupina sdružující několik francouzských měst, vedená delegací pro bezpečnost silničního provozu (DSCR), navrhla francouzskou cyklistickou odbočku vpravo.

Ve Francii se toto zařízení v předpisech nazývá „podmíněné povolení přechodu pro cyklisty “ a od listopadu 2012 technici postoupí cyklistu oheň .

Za účelem sdílení zkušeností s tímto novým systémem a sledování jeho používání místními úřady byla v listopadu 2012 zřízena „observatoř Red Light Cycling Right Tour“, později přejmenovaná na National Observatory of Cedes the Cyclist Passage to Fire.

Panely se otáčejí doprava a / nebo rovně

Několikaletý experiment ve Štrasburku (v roce 2008) a v Bordeaux , poté v Nantes, vedl k úpravě kódu dálnice, která starostům povoluje zřídit toto zařízení podle článku 18 vyhlášky Ministerstva životního prostředí a životního prostředí z 12. listopadu 2010. Doprava , kterým se mění článek R. 415-15 silničního řádu.

Vyhláška ze dne 12. ledna 2012 poté definovala „značení, jehož cílem je povolit směrový pohyb pro cyklisty na křižovatce se semafory“: může to být buď blikající světlo vyhrazené pro cykly, nebo značka , která přispívá ke zobecnění provozu světelné zařízení.

Ve Štrasburku, stejně jako v Bordeaux a Nantes, nebylo provádění těchto ustanovení doprovázeno žádnou nehodou, cyklista zjevně musel zajistit,  aby v případě  „ přednosti v jízdě “ byla cesta jasná.

V Paříži se systém postupně zavádí od léta 2013 ve všech 30 zónách . Experiment proveden v roce 2012 na tuctu křižovatkách v 10 -tého  okresu byla velmi pozitivní a nebyly hlášeny žádné nehody.

V létě roku 2015 přidala Paříž k polovině tisíců již vybavených zhruba tisíc crossoverů.

V Rennes bylo v roce 2012 vybaveno 38 křižovatek.

V Grenoblu bude umístěno kolem 240 značek na 120 křižovatkách po celém městě.

V Tours bylo na konci roku 2016 na semaforech po celém městě namontováno 170 panelů.

V křižovatkách „T“ vám stejná uspořádání umožňují jet rovně na červené světlo v nepřetržitém pruhu.

Značení odbočení vlevo a značky třícestných

Známky dvoucestný all-pravá a levá byly instalovány v květnu 2016 v Sceaux a Paříži 10. ročník  okresní.

Značky opravňující průjezd všemi třemi směry - rovný, pravý a levý - byly umístěny 21. května 2016 na dvou křižovatkách ve městě Sceaux , světově první.

švýcarský

Ve Švýcarsku mohou cyklisté od 1. ledna 2021 odbočit vpravo na červenou, pokud je to uvedeno, a to tak, že jim dají přednost. Značka, která toto opravňuje, je černý doplňkový štítek se žlutým kolem a šipkou, připevněný vedle červených světel.

Poznámky a odkazy

1. Regulace verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) - článek 68
  2. Návrhy Gracq - Voorstellen van de Fietsersbond
  3. Bruselský region testuje odbočku na pravé straně cyklisty na stránce Miloq.be.
  4. V Bruselu je značka pro odbočení na pravou stranu povinná: „Jízdní kola už nebudou ztrácet 1/5 svého času na červenou“ na webu lavenir.net
  5. Instalace „cyklistů vpravo na semaforech“ na křižovatce Mulhouse , na webu voiriepourtous.developpement-durable.gouv.fr.
  6. Články R2-1 (M12) a 7 5 ° i vyhlášky ze dne 24. listopadu 1967 o značení silnic a dálnic , na webových stránkách legifrance.gouv.fr
  7. Cyklista ustupuje na červenou na webu Certu
  8. Národní observatoř Passage Cycliste au Feu na webu voiriepourtous.developpement-durable.gouv.fr
  9. Des se v roce 2012 otočí doprava
  10. Odbočte doprava - Cyklista, na této značce jste oprávněni překonat červené světlo tím, že dáváte přednost , na webu voiriepourtous.developpement-durable.gouv.fr.
  11. Tourne-à-Droite Vélo na červenou na webu cete-sud-ouest.equipement.gouv.fr.
  12. Vyhláška n o  2010-1390 ze dne 12. listopadu 2010 o různých opatřeních pro bezpečnost silničního provozu , JORF n o  265 ze dne 16. listopadu 2010, s.  20354, textu n o  15 NOR DEVS1010192D na Lgifrance .
  13. Vyhláška ze dne 12. ledna 2012, kterou se mění vyhláška ze dne 24. listopadu 1967 o silničním a dálničním značení a vytváří značení zaměřené na autorizaci směrového pohybu cyklistů na semaforech , NOR DEVS1110448A, na voiriepourtous.developpement-durable.gouv.fr stránky.
  14. Aude Gambet, „  Zobecněný cyklista se po experimentu ve Štrasburku otočil doprava  “, Poslední zprávy z Alsaska , 17. listopadu 2010.
  15. „  Při červeném světle projdu?  » , Na paris.fr ,13. května 2013.
  16. Vincent Michelon, „  Paříž zobecňuje pravou odbočku pro cyklisty  “ , v metru ,25. ledna 2013.
  17. 35-Rennes , na webu voiriepourtous.developpement-durable.gouv.fr.
  18. Cyklisté: ve městě, priorita pro chodce , na webu grenoble.fr.
  19. Fabrice Pouliquen, „  Po zatáčce doprava testuje Paříž„ zatáčku vlevo “v 10. okrsku  , 20 minut ,19. května 2016( číst online , konzultováno 9. srpna 2020 ).
  20. „  Des“ Tourne-à-gauche „à Sceaux  “ na France Bleu (přístup 9. srpna 2020 ) .
  21. http://www.sceaux.fr/transports-et-circulation/actualites/cedez-le-passage-cycliste-sceaux-facilite-la-pratique-du-velo
  22. https://www.mdb-idf.org/spip/spip.php?article1333
  23. Francie 3 Ile de France, „  Ve Sceaux máme na kole právo provozovat červená světla  “ , na francetvinfo.fr , Francie 3 Paříž Ile-de-France ,23. května 2016(zpřístupněno 9. srpna 2020 ) .
  24. Aïna Skjellaug, „  V Lausanne na kole odbočíte vpravo na červené světlo  “, Le Temps ,18. prosince 2020( číst online , konzultováno 18. prosince 2020 ).