Gallia (liniové 1913)

Gallia
Ilustrační obrázek článku Gallia (liniové 1913)
Le Gallia v roce 1913.
Kariéra
Majitel lodi Jihoatlantická přepravní společnost
Vlajka Francie

Gallia je francouzský transatlantický parník z Sud-Atlantique rejdařství která byla zahájena v roce 1913. Byla to jedna z největších lodí postavených před první světovou válkou , měřící 182 metrů, váží 15.000 tun a o rychlosti 18 uzlů. Během první světové války byl přeměněn na transportér, torpédován a potopen v roce 1916 ve Středomoří německou ponorkou, při níž zahynulo 1740 lidí.

Dějiny

Stavba a plavby

Stavba začala v roce 1912 na jižním Atlantiku k loděnici z La Seyne-sur-Mer . Spouští se dne26. března 1913. Výzdoby hudební místnosti jsou od Georgese Capgrase .

Loď má šest palub a má kapacitu 300 cestujících první třídy, 106 sekund a 80 třetích cestujících. Entrepont ubytoval 600 emigrantů. Jako jeho sestra-loď na Lutetia , která poskytla stejný průběh, se vyznačuje třemi žlutými komíny, na které jsou natřeny červenou kohout (Kohout, která bude následně zastaven kvůli posměchy námořníků a přezdívka daná linii „Cocorico Čára").

Má sloužit Jižní Americe. Poskytne trasu Bordeaux - Rio de Janeiro za 10 dní a Bordeaux - Buenos Aires za 13 dní.

O 8 měsíců později, 29. listopadu , opustil Bordeaux na svou první plavbu na Río de la Plata ( Argentina ).

Transport vojsk a torpédování

V roce 1915 byla , stejně jako mnoho jiných budov, zabavena pro přepravu vojsk . Je přeměněna na pomocný křižník a bude plovat pro armádu Orientu ve Středomoří .

The 3. října 1916Dopravník Guichen , co bylo možné očekávat v důsledku mimořádné události, šel sám do Toulonu do Soluň ( Řecko ), přičemž na palubě 2 350 osob (1 650 francouzských vojáků z 235 th RI , 55 th , 59 e , 113 e RIT a 15 e  letka trénuje 350 350 srbských vojáků a námořníků). Byli to vojáci starší 30 let a většinou s rodinami, považovaní za příliš staré na to, aby se mohli účastnit západoevropské fronty .

4. října dorazila do Galie zpráva , která ji varovala před přítomností nepřátelské ponorky přicházející z Baleárských ostrovů a mířící k Jaderskému moři . Poručík Kerboul, velitel lodi, okamžitě nechal změnit trasu, aby se střetnutí vyhnul. Gallia se nachází mezi pobřežím Sardinie a Tuniska , kdy torpédo zasáhne přes přední prostoru, naložené municí. Výbuch byl značný a loď se potopila za méně než patnáct minut. Torpédo vypálila německá ponorka U-35 , které velel kapitán-poručík Lothar von Arnauld de La Perière .

Dne 5. října se Chateaurenault vidí, kteří přežili; dokázal shromáždit téměř 600 lidí.

Torpédování lodi „Gallia“ (příběh přeživšího)

VillersCotterets Party v neděli 1. října 1916, naše oddělení dorazilo do Toulonu v úterý 3. Okamžitě se pustil do Gallie, která v 18 hodin vážila kotvu s více než 2000 vojáky ...

Den 4. slibuje, že bude krásný ... Kolem 3 hodiny odpoledne se šíří pověst, že loď musela změnit směr, že německá ponorka byla hlášena Guichenem, který pluje společně s nás...

Starost zmizí. jíme polévku, když kolem 5.30 ráno otřásla lodí náhlá detonace. Torpédo zasáhlo záď, prorazilo trup směrem ke galérám a odpálilo palubní střelivo. Posádka se snaží uklidnit duchy, ale nebezpečí tlačí, všichni spěchají na most, každý rychle spouští svůj záchranný pás. Žádný hluk, šeptali vojáci na rozloučenou. Někteří jsou zděšeni, zůstávají sedět v rohu bez pohybu, jiní se svlékají, aby skočili do moře; někteří na druhé straně zmatení, vrhli se s taškami a zbraněmi vpřed. Námořníci přetrhli lana, která zavěsila čluny a rafty nad mořem. Spěcháme, abychom zaujali místo, ale žebříky chybí nebo jsou rozbité. Musíme skočit. Dvacet nebo třicet najednou se vojáci vrhli na čluny, které se náhle přetížené převrhly. Všude kolem Gallie se muži topí nebo bojují a volají o pomoc.

Siréna aktivovaná kapitánem křičela bez zastavení, zakrývala hovory a výkřiky trosečníků.

Muži pokračovali ve skoku ve výšce 20 nebo 30 metrů na vory, které se nemohly vzdát. Rozdrtí obyvatele nebo se zabijí při svém pádu.

Naše loď je plná na potopení. Musíme co nejrychleji odejít, protože už se loď potápí a ona nás pohltí svými víry. S nadlidským úsilím se nám podařilo odejít. Záď Gallie klesá, stěžně padají, jsou slyšet zlověstné vrzání. Nesmírná vichřice, obrovská vlna, která nás zakrývá, a pak nic jiného než bílá pěna, vraky, utonutí lidé, velké ticho. Jsme sami. Na povrch vody vystoupalo několik mul. Plavou vedle naší lodi. Snaží se vylézt a riskovat, že nás převrhnou. S troskami, které sbíráme v moři, je vyřadíme. Vidíme vory, další lodě, pak přijde noc. Ráno 5. dne vidíme veškerou tragédii naší situace. Hodeni vlnami doufáme v pomoc, která nepřijde. Kolem jedné odpoledne se na obzoru objeví křižník. Nevidí naše signály, zmizí a v naději na chvíli uspěje v nejhlubším znechucení.

Noc 5. až 6. se čeká. Ráno 7. dne jsme trpěli žízní a únavou otupěly naše končetiny, když kolem 8. hodiny ráno byly hlášeny kameny. bereme odvahu. Snažíme se mířit do země. V 8 hodin večer nám konečně přichází vstříc trauler a přistáváme na italském pobřeží.

Italové nás vítají s otevřenou náručí. Křičí: „Ať žije Francie! ". Nutí nás jíst a pít, obléká nás. Den 8. je pro nás potěšením.

Ale v 8 hodin večer musíme znovu nastoupit do Bizerte . Tam jsme 10. našli pár soudruhů. Mnoho jich chybí: telegramy přicházejí z Francie a žádají o novinky. Radost těch, kteří byli zachráněni, se mísí se smutkem rodin, které již truchlí nad pohřešovanými.

Zpráva o podporučík Le Courtois du Manoir, druhý důstojník z Gallia

3. října 1916 nastoupila Gallia v Toulonu asi 2050 cestujících směřujících do Soluně. Žilo tam 1550 francouzských vojáků, 350 Srbů a asi 50 námořníků.

Když jsme vystoupili z průsmyků, byla úplná tma a okamžitě jsme nastavili tempo na noc na 75 kol neboli 15 uzlů podle předepsaných tras. Poté jsem se ujistil, že všichni cestující dostali záchranný pás. Následujícího rána ve 4 ráno jsem nastoupil na směnu do 8:00 Od prvního dne do 5  hodin  45 , dal jsem stroje na 85 kol nebo 17 uzlů a začal jsem vybočení 50 stupňů každý 1 / 4 hodiny od průměrné silnice 5,8 E. který dal rychlosti 15 uzlů na zemi. Během této směny jsem nic neviděl. V 8 hodin mi kapitán řekl: „Pro průchod San Pietro zdvojnásobíte směny, je to nebezpečný průchod. »Vystoupil jsem z uličky a šel jsem mluvit s kapitánem (Hyacinthe de Couessin), který byl nejstarším armádním důstojníkem přítomným na palubě, a naznačil jsem mu místa, kde měl v případě nouze spojit vojska. evakuace budovy. Potom jsem ho prosil, aby nařídil svým mužům, aby tam šli jako cvičení. Když se zjistilo, že muži jsou shromážděni, obešel jsem se a dal každé skupině doporučení, která se mi zdala nejpodstatnější. Zjistil jsem, že většina mužů na sobě neměla své životní pásy. Poté jsem vydal formální rozkaz, aby na nich byl jejich pás ve dne i v noci, a zapnul jsem, jak by mělo být. Ve 14  hodin  15 hodin , v době volání Guichen naznačující ponorku na cestě do 15 mil před námi, se nic konkrétního nestalo . V tu chvíli jsem byl na mostě a byli jsme na jihu San Pietra, kterým jsme prošli 13,15 mil na západ do 13  h  45 . Velitel mi poté řekl: „Je to ponorka, která přichází ze západu a přichází; půjdeme na západ. Potom, na druhou myšlenku, si velitel myslel, že tato ponorka musela vidět naše komíny nad obzorem, počasí bylo pozoruhodně jasné, a tak nás viděl přicházet napravo. Potom mi řekl: „Ujistěte se, že naši muži sledují. Mezi 17  h  15 a 18  h  30 bude nebezpečný průchod . Půjdete nahoru na molo . Poté jsem slezl z molu a provedl kola, ve kterých jsem doporučil hlídačům, aby byli velmi opatrní. Několikrát jsem se ujistil, že mé příkazy byly splněny.

V 17  hodin  15 jsem stál na mostě. Podíval jsem se na mapě, a tak daleko, jak si vzpomínám, byly silnice od 14  hod  5  : 14 H.15, H.15 W.- 15, S.45 W.- 16 South h.30 - rychlost 17 uzlů - sheers 50 ° každý 1 / 4 hodina - rychlost nad zemí 15 uzlů. Přesně v 17  hodin  44 jsem byl na levoboku s velitelem a hlavním inženýrem, když muž zakřičel „torpédo z pravoboku  “. Kapitán okamžitě zakřičel, než uviděl cokoli „nalevo“, pak téměř okamžitě poté, když jsme dorazili na pravobok: „Skončili jsme“. Torpédo bylo opravdu jen pár desítek metrů od nás. Kapitán manévroval se stroji a myslím, že si pamatuji, že položil celý levý záď, pak pravý zadní. V této době došlo k výbuchu. Bylo to násilné, ale přiznávám, že jsem očekával hlasitější zvuk a hlavně větší otřesy budovou. Velitel poté dal telegraf strojů na „Pozor“ a poté vydal rozkaz k evakuaci. Torpédo zasáhlo zadní část zad, což umožnilo úniku velkého množství vzduchu shora a zabránilo vodotěsným přepážkám ustoupit. Okamžitě jsem opustil uličku a šel na palubu člunu a křičel na muže, kteří šli nahoru: „Všude rozřízněte kotvy člunů a vorů“. Poté, co jsem viděl, že můj rozkaz byl splněn, jsem šel do ubytoven vojáků na mostě B a řekl vojákům: „Seřaďte se, jak jsem vás dnes ráno umístil“. Potom jsem obdivoval chlad těchto mužů, kteří bez křiku a šepotu zaujali pozice, jak jsem jim řekl. Přidal jsem: „Sundej si pásky a boty“. Pak jsem šel do zadní části můstku B. Tam jsem viděl mechanik 2 e  Acher třída řekl: „Všechny vodotěsné dveře jsou zavřené.“ Odpověděl jsem: "Ale člun je uvolněný, nezabere žádnou pásku." V tuto chvíli dorazil velitel, který řekl: „Hej! dobrý ". Pan Acher poté odpověděl: Věřím: „Stroje se plní, přepážka ustoupí“. Byl jsem ohromen, že jsem neslyšel praskání antény TSF , ale v tuto chvíli jsem jasně viděl ve 300 metrech na zadní straně periskop . Křičel jsem: „Přineste čluny“ a vrhl se do zadní části místnosti paluby C, abych zahájil palbu. Ale když jsem dorazil, měl jsem vodu po kotníky a nic jsem neviděl. Řekl jsem: „Ponořte se“ a pokusil se dostat zpět na frontu. Dostal jsem se k zadnímu pravoboku; tam mi blokovala přemístěná kuchyňská linka. Voda nabírala čím dál víc. Sundal jsem si bundu a křičel na vojáky v mém okolí: „Všechno vhoď do vody“, pak jsem se ztratil. V tu chvíli jsem zaslechl prodloužený výbuch sirény a pochopil, že to byla velitelova rozloučení. Trochu jsem plaval, abych se dostal z vírů. A asi v 15 metrech jsem viděl Gallii postavenou svisle. V tu chvíli jsem sám zmizel a když jsem se vrátil, nebylo nic jiného než moře pokryté čluny, vory a vraky. Gallia klesl na 17  hodin  57 . Poté jsem doplával na vor, kde mě vyzvedl střelec Bellot. Do setmění jsme ještě vyzvedli několik trosečníků. Věděl jsem, že nebyl vydán žádný signál ze strany TSF, a napadlo mě vyložit loď, která by šla na Sardinii. Bohužel přišla noc a navzdory mým opakovaným výzvám se mnou žádná loď nechtěla zakotvit. Několik z nich však prošlo doslechem, některé velmi lehce naložené, ale ve tmě jsem nedokázal rozeznat, kdo na nich jede. Absolutně klidné počasí nám umožnilo strávit noc bez větších potíží. Kolem deváté večer mě zavolali svým jménem, ​​myslel jsem, že jsem poznal hlas hlavního inženýra pana [LPN] Olliviera; Odpověděl jsem, ale poté jsem nic neslyšel.

5. října za úsvitu jsem viděl, jak lodě natahují vesla a dvě skupiny se formují, jedna směřuje na jih, druhá na sever. Litoval jsem, že se nikdo z nich nepřiblížil. Situace byla docela kritická, protože nebyl žádný důvod, abychom nám pomohli. Asi 1500 metrů ode mne jsem viděl kánoi, která se nehýbala a měla na palubě asi 60 vojáků. Nasadil jsem tyto muže na různé vory a vytvořil jsem posádku 30 mužů, kteří uměli dobře plavat. Na palubě jsem měl dva zraněné, kteří už byli na lodi, a poručíka Libise. Bohužel v kánoi nebyla žádná plachta ani kompas .

V 11 hodin jsem vyrazil na severovýchod a vedl mě přes slunce. Rozdělil jsem své muže do 3 týmů, které se střídaly každou půl hodinu. Kolem 15  h  30 jsem viděl loď, kterou jsem brzy poté poznal jako Chateaurenault . Udělal jsem signály, které, jak věřím, nebyly vidět. Ale křižník mířila místě vraku a byl jsem téměř jisté, že viděl vory.

Přemýšlel jsem o návratu, ale věděl jsem, že přede mnou jsou kánoe a cítil jsem svou povinnost pokračovat. Kolem 17:00 jsem se připojil k kánoi poháněné doktorem Varennem. Ten se mě zeptal, co mám dělat. Měl na palubě plachtu a kompas. Byli jsme už 14 až 15 mil daleko. Tak jsem mu řekl, aby šel po severovýchodní cestě. Bylo dohodnuto, že si budeme vyměňovat signály, nikoli Coston, ve 12:00 a 3:00 Pokračoval jsem v cestě. V noci jsem zamířil k Poláru a kolem 3 hodiny jsem viděl oheň San Pietro. Ve 12:00 a 3:00 byly vyměněny dohodnuté signály. Několikrát jsme viděli světla projektoru. V den, kdy jsme jasně viděli na zemi a kousek od nás bylo člunu n o  8, v čele s mistrem manévru a první mistr mechanik Cassaulet. Doktorův člun nebyl na dohled. Snadno jsem se dostal na 8-10 mil půdy. Ale tam nám aktuální směr na severozápad zabránil v získávání a museli jsme na každé veslo nasadit dva nebo tři muže, abychom postoupili. Dokázali jsme tedy projít NS světla San Pietro, ale nastal chladný severozápadní vítr, který nás přinutil přistát na ostrově Antiocco. Během této doby druhý člun zvládl a podařilo se mu otočit jižní bod San-Pietra. Asi 1 500 metrů od pevniny nás odtáhl tartan Carlo Forte a krátce nato se s námi setkal parník, který už vyzvedl člun 8, a ve 19 hodin jsme vystoupili ve městě. Chtěl bych poukázat na obzvláště srdečné přijetí, které jsme obdrželi od populace. Moji muži byli ubytováni, krmení a oblečení s největší péčí. Zvláště oddaní jsou poručík námořnictva, kapitán přístavu a pan konzulární agent.

Na mou žádost okamžitě nahlásili ztroskotání lodi Gallia . Příští den v 16  hodin  30 se Aldebaran přišlo na silnicích. Úřady mi daly k dispozici parník, abych se dostal do Normandie, která nás odvedla do Bizerte .

Chtěl bych poukázat na nadšení a odvahu mužů, kteří se mnou veslovali, na San Pietro a zejména na poručíka Libise, kteří nám pomáhali, jak jen mohl.

Mezi cestujícími vojáky jsem viděl mnoho případů statečnosti a obětavosti, ale protože jsem je neznal, nemohu ohlásit jejich jména a bohužel bych je ani nedokázal rozpoznat.

Admirále, nemohu skončit, aniž bych si vzpomněl na vznešené chování našeho velitele, který, když viděl všechno ztracené, se pozastavil ze sirény a rozloučil se s námi v dlouhém poplašném výkřiku.

Potomstvo

Pomocný křižník bude citován na objednávku armády v Úředním věstníku 5. prosince 1919 s následujícím textem: „Pomocný křižník Gallia  : torpédován 4. října 1916 nepřátelskou ponorkou, nedaleko San-Pietra (Sardinie) při přepravě vojsk. Všichni na palubě dávají nejlepší příklad odvahy, vyrovnanosti a disciplíny. " . Jean Le Courtois du Manoir (1894-1985) , druhý ve vedení parníku Gallia, který přežil vrak lodi, je autorem zprávy, která umožnila určit okolnosti torpédování transportu vojsk a jejich záchrany.

Poznámky a odkazy

1. Daniel Hillion, Paquebots , vyd. Ouest-France, 1992, str.  24 .
  2. René Édouard-Joseph, Biografický slovník současných umělců , svazek 1, AE, Art & Édition, 1930, s.  235-236
  3. Studie o torpédování lodi Gallia na webu chtimiste.com
  4. Stéphanie Trouillard, před 100 lety, torpédování Gallie: více než 1300 nezvěstných za 15 minut , Francie 24. 10. října 2016
  5. Aristide Lomont , „  La Route De La Victoire - historie velké války - srpen 1945 / listopad 1918 (kap. IV - strany 111–112)  “ , na Gallice ,1921(zpřístupněno 14. listopadu 2018 )
  6. J. Du Manoir (Archiv námořnictva - zpráva o podporučíku Le Courtois du Manoir).