Ilustrační obrázek článku Chroniques de la Canongate
Typ média 8 obj. v-12
Chronologie

Chroniques de la Canongate ( Letopisy Canongate ) je kolektivní název, pod nímž vycházejí dvě povídky a dva romány skotského autora Waltera Scotta . Publikace probíhá ve dvou sériích.

Povídky Highland Widow a Les Deux Bouviers jsou považovány za dvě Scottova mistrovská díla. Román Krásná dívka z Perthu je jedním z největších úspěchů jeho pozdního období.

První série

Redakční kontext

Rok 1826 byl pro Waltera Scotta hrozný. Ovlivněna krizí v roce 1825, její vydavatelé Constable a Ballantyne zkrachovali. Spisovatel, který je jejich partnerem, se dostane do platební neschopnosti. „Měl,“ říká Taine , „stát se partnerem svých vydavatelů; [...] Zavázal se k nim svým podpisem, aniž by sledoval jejich použití. Došlo k bankrotu ; v padesáti pěti letech zjistil, že je zničený a dluží sto sedmnáct tisíc liber šterlinků . S obdivuhodnou odvahou a poctivostí odmítl veškerou milost, přijal pouze čas, ten den se pustil do práce, neúnavně psal, za čtyři roky platil sedmdesát tisíc liber, vyčerpal mozek natolik, že ochrnul a sotva zemřel. "

Objevil se román Woodstock April 28 , je 1826. Scott má nyní projekt „orientální historie“. Dosud nedefinoval název. Bývalý partner Constable, který právě začal sám, Robert Cadell, má zájem. Ale Constable slíbil budoucí práva na třídílný román (spolu s těmi na Woodstock a biografii Napoleona) jako bezpečnost . Aby se zabránilo tomu, že práva využijí správci konkurzní podstaty společnosti Constable, Cadell proto upřednostňuje snížit projekt východní historie na dva svazky. V tomto okamžiku Scott nežádá nic lepšího, než pracovat na povídkách. Ve skutečnosti byl od června 1825 zničen ve velkém podniku Život napoleona Buonaparte, který mu při čekání na dokumentaci ponechává spoustu odpočinku. Tyto rozsahy by byly vhodné pro psaní povídek. Žena spisovatele zemřela15. května 1826.

Psaní

The 27. května 1826, Scott se rozhodl psát Letopisy Canongate . Začíná to ne s orientální historií (která bude napsána jako poslední pod názvem Chirurgova dcera ), ale s Vdovou po Vysočině . Kroniky přeruší dvakrát ve prospěch své biografie Napoleona. Publikace kronik , naplánovaná na listopad 1826, byla odložena.

Jméno Waltera Scotta bylo zmíněno, když jeho vydavatelé zkrachovali. Tajemství obklopující autora již není jedno. V únoru 1827, tedy na hostině, Scott přiznal, že je slavným „autorem Waverleye  “.

Život Napoleona Buonaparte nedokončil až do7. květnatoho roku. Okamžitě se obrátil k dalšímu projektu Příběhy dědečka , příběhu Skotska pro děti. The20. června, vrací se do Chronicles . Ještě dvakrát se odmlčí. První sérii dokončil16. září 1827. Za dva a půl roku právě napsal 1,5 milionu slov, tedy asi 6000 stránek. Toto děsivé pracovní tempo zhoršuje jeho zdraví.

Vydání

První série Letopisů Canongate (Letopisy Canongate) se objevuje ve dvou svazcích30. října 1827v Edinburghu , Cadell and Co. V Londýně se objevují Simpkin a Marshall.

Scott se o osm měsíců dříve ústně vzdal anonymity. Vyznání formalizuje podepsáním úvodu svým pravým jménem. Ale Chroniques de la Canongate stále nese tradiční a prodávající podpis „autorem Waverleye  “.

Tři příběhy

První série zahrnuje představení zhruba stovky stránek, jakési autobiografické novely jistého Chrystal Croftangryho. Tento fiktivní vypravěč žije v The Canongate  (in) , okres Edinburgh . Tvrdí, že je správcem rukopisů svého přítele Bethune Baliola, ze kterého čerpá tři příběhy:

Tyto tři příběhy se odehrávají, nebo začít v Skotsko druhé polovině XVIII -tého  století , to znamená, že po povstání Jacobite 1745-1746 . Scott evokuje obrovskou změnu v zemi, šok mentality, osud poražených Highlanders , někdy nucen hledat své jmění na jiné obloze.

Kritické přivítání

Román zasnoubená byla nastavena na trzích velšských , Talisman v Palestině a Woodstock v Anglii . Kritici vyjádřili své uspokojení nad tím, že se Scott vrátil do svého privilegovaného inspiračního domova, Skotska . Vdova po Vysočině získala většinu hlasů. I když je The Surgeon's Daughter hodnocena přísně, celá série je kritiky přijata příznivě.

Druhá série

Scott se rozhodne pokračovat v Letopisech Canongate vytvořením druhé sady povídek. Napsal dvě povídky, Le Miroir de ma aante Marguerite a La Chambre tapissée . Ale prodeje první série jsou nižší než prodeje dlouhých Scottových románů. Také11. prosince 1827, dvě již napsané povídky Cadell odmítá.

Autor pak vytváří příběh, který má být krátký, odehrávající se v roce 1402 , The Pretty Girl of Perth . Publikováno dne15. května 1828ve třech svazcích představuje tento román druhou sérii Letopisů Canongate (úvodní kapitola uvádí scénu Chrystal Croftangry a Bethune Baliol).

Pokud jde o dvě odmítnuté povídky, byly publikovány koncem roku 1828 jiným editorem v knize The Keepsake for 1829 , knize k vánočním svátkům. Jsou doprovázeny třetinou, The Death of the Laird's Jock , napsanou speciálně pro The Keepsake . Tyto tři povídky známé jako The Keepsake Stories jsou seskupeny s Chroniques de la Canongate v edici Magnum Opus z roku 1832.

Highland Widow

souhrn

Elspat neboli Žena ze stromu je vdovou po Hamishovi MacTavishovi, známém jako Hamish MacTavish Mhor (velký), hrůzostrašný kuchař - horalský gentleman žijící z krádeží stád „Sasů“ ( Dolnozemců ). Po rozemletí Jacobites u bitvy Culloden se Cateran je zabit červené kabáty. Elspatu se podaří uniknout mezi kulkami, přičemž vezme Hamish Bean, jejich novorozené dítě.

Protože žije nešťastně s Hamishem Beanem ve vzdálené chatě na svazích Bena Cruachana  (v) . Elspat si představuje, že nedostatek ohleduplnosti, kterým v současné době trpí, je pouze dočasný. Vkládá všechny své naděje do svého syna. Stane se stejně uznávaným kuchařem jako jeho otec. Protože Elspat ignoruje vše o velkých změnách, které v zemi po porážce Jacobitů fungovaly. Zákon nahradil pustošení plenitelů: „Tento morální princip, který tak přirozeně a tak správně vzniká v myslích těch, kteří byli vychováni pod stabilní vládou, jejíž zákony chrání majetek slabých před vpády silných, byly pro chudého Elspata uzavřená kniha a skrytý zdroj. "

Hamish rychle uvažoval o nebezpečích a potupě, která je nyní spojována s tím, že je kuchařem. Každý den se stává nesnesitelnějším zůstat vězněm majetnické matky v chatě, kde oba hladovějí. Narukoval do hanoverského regimentu, který se chystal bojovat s Francouzi  v Americe. Ještě vážnější v očích své matky, velitelem tohoto pluku je Campbell , člen klanu, který se podílel na masakru v Glencoe , kde byli mezi oběťmi předkové Elspatu.

Elspat přiměje svého syna pít narkotika, aby se v den, kdy to řekl, nepřipojil ke svému pluku. Protože si neuvědomuje osud vyhrazený dezertérům: pruty, „trest neposlušného psa“ , trest, který zneuctívá „jako vojáka a jako gentlemana“ . Elspat nepochybuje o tom, že se Hamish místo toho, aby se této hanbě podvolil, rozhodl nadobro opustit a následovat slavné kroky svého otce. Skály, jezera a hory, nebezpečné chodby a temné lesy mu umožní zmařit všechna hledání.

Hamish však odmítá uprchnout. Čeká, zatím neví, jakým směrem se má vydat. Pokusí se to vysvětlit? Bude vzdorovat, aby byl zabit na místě, čímž se vyhne ponižujícímu trestu? „Nechal to na náhodu, aby rozhodl v době krize ...  “ Když ho hledá jednotka pěti vojáků, Hamish zabije jejich seržanta. Je odvezen do Dumbartonu .

Marně se za něj přimlouvá jeho kapitán a pastor a tvrdí, že neexistuje lepší nebo odvážnější voják než on, že není v žádném případě zodpovědný za jeho dezerci a kolik jeho srdce mělo malý podíl na zločinu, který jeho ruka spáchal. Generál je napůl Lowlander, napůl Angličan . „Nemá ponětí o vznešenosti a nadšení charakteru, s nimiž člověk často vidí v těchto horách vznešené ctnosti, které přicházejí do styku s velkými zločiny, které jsou však méně chybami srdce než chybami úsudku. „ Pro něj jsou vyhlídky na vysočiny „ stejně marné a neuspokojivé jako dary na druhý pohled “ . Hamish Bean je výstřel, „oběť extravagantní a fatální něžností své matky .

Kdyby truchlí Hamish Bean, pastor uznává, že pomstychtivost z jeho krajanů „musí být upoutány mocné brzdy sociálního práva .

Elspat krátce poté zmizel. Nikdo neví, co se jí stalo.

Postavy

Dva Bouviers

souhrn

Highlander Robin Oig se chystá opustit Doune (severozápadně od Stirling ve Skotsku ), aby odvedl stádo volů do Anglie . Jeho teta Janet, obdarená druhým pohledem, vidí anglickou krev na ruce a na dýce. Podaří se mu ho přesvědčit, aby předal zbraň řidiči jiného stáda, nížinářovi Hughu Morrisonovi.

Robin vyrazí. Připojil se k Falkirkovi, svému příteli, anglickému pastevci Harrymu Wakefieldovi. Oba muži se znali tři roky. Často cestují společně a velmi šťastně.

Dorazí do Anglie, do Cumberlandu . Při hledání pastvin pro svá stáda se oba přátelé rozhodli jít každý svou cestou a zkusit štěstí každý sám. Harry jedná s exekutorem nemovitosti. Majitel, opatrný před svým soudním vykonavatelem, však nařídil, že takovou dohodu může uzavřít pouze sám. Protože je nepřítomný, soudní vykonavatel to ignoruje.

Robin na své straně obchoduje s majitelem, panem Irebym, který se přesně vrací domů. Ti dva jdou na pole, kde jsou překvapeni, když najdou Harryho, jeho stádo a exekutora. Pan Ireby nařídí, aby Harryho a jeho stádo bylo zahnáno. Robin okamžitě nabídne svému příteli, aby se podělil o pastvinu. Harry je ale ve své hrdosti hluboce zraněn. Odmítá s opovržením.

Poté jde do kabaretu, kde se oba přátelé rozhodli přenocovat. Tam najde v pusté bažině pastvu za vysoké ceny. To jen prohlubuje jeho odpor vůči Robinovi, jehož nedostatek víry a přátelství lituje. V této špatné náladě ho povzbuzuje soudní vykonavatel, hostinský a dva nebo tři pijáci, kteří jsou tam. Někteří jsou poháněni tradiční nenávistí Skotů, která zůstává v příhraničních oblastech, „jiní touto obecnou láskou ke zlu, která charakterizuje lidstvo ve všech řadách“ . A pivo neztrácí svoji roli, kterou je vzrušení nebo rozhořčení momentální vášně - „ať už dobré nebo špatné“ .

Robin je dlouho držen u pana Irebyho. Když přijde řada na kabaretu, je pozdě. Jeho vzhled vítá chladné ticho. A velmi rychle ho všichni začali vysmívat, aby se s ním hádali. Robin zůstává klidná. Harry nabízí bojovat a poté se znovu stát přáteli. Robin navrhuje zůstat spíše přáteli a nebojovat. Harry mu říká zbabělec. Robin se stále dokáže ovládat. Jen Harrymu připomíná, že nebyl zbabělec v den, kdy mu zachránil život brodem. Díky této vzpomínce Harry váhá. Exekutor poté hodí olej do ohně vyčítáním Harrymu, že nechal urážku nepotrestanou. Harry na něj vyštěkl, ale hádka zvítězila. Pokud se nebojuje, Harry se bojí být celé zemi na smích. Znovu požádá Robina, aby přijal pěstní souboj. Robin místo toho navrhuje, aby byl případ předložen anglickému soudci, pokud má Harry pocit, že se s ním jeho kamarád jakkoli mýlí. Ale všichni diváci protestují: žádný zákon, žádný právník, rány!

Robin tvrdí, že neví, jak bojovat „jako opice“ , rukama a nehty. Navrhuje souboj s mečem a snižuje bod na první krev, „jako gentleman“ . To v publiku vyvolává dlouhé výbuchy smíchu a rozpouští sarkasmus. Hněv začíná vyhrávat Robina, který přiloží ruku k plédu , kde obvykle svírá nůž. Poté chce prostor opustit. Ale Harry se postaví proti tomu, že ho shodil na zem. Boj je nerovný. Robin je krátký. Harry je vysoký, robustní, impozantní bojovník, zkušený v umění boxu i zápasu . Krev oběti se rychle rozlila. Robin nyní ztratil veškerou vyrovnanost. Útočí s horečným vztekem, ale proti klidnosti, síle a bojové vědě svého protivníka nemůže nic dělat. Na podlaze v kuchyni se ocitne bez života. Exekutor by si přál, aby obdržel další opravu. Ale Harry má pocit, že tím by to mělo skončit a že by si měli oba bojovníci potřást rukou. Robin odmítá a odchází.

Hosteska viní Harryho z toho, že se stal přítelem smrtícího nepřítele. Harry si myslí, že Robin je hodný chlapec a že proti němu nebude mít zášť. Hosteska, jejíž matka je skotská, není tak přesvědčená. Harry najde v kabaretu kupce za velkou část svého stáda. Poté, co dosáhl vynikajícího obchodu, zapomene argument.

Robin, myslí jen na pomstu. Urazený, zbitý, už se necítí hoden ani jména, které nese, ani rodiny, ke které patří. Kráčí tam, kde ví, že najde Hugha Morrisona, vzdáleného několik mil . Hugh je prosen, aby mu dýku vrátil, protože cítí ošklivou aféru. Snaží se zjistit víc. Navrhuje dokonce, aby vstoupil v platnost s ostatními skotskými pastýři a požadoval nápravu, pokud Robin utrpěl přestupek. Když Robin vymyslel záminku, Hugh se nakonec vzdá. Vrací dýku jejímu majiteli. Robin se vrací do kabaretu, kde najde Harryho stále v tak dobré náladě, stále sebevědomého ve své vlastní síle a stále ochotného se smířit, aniž by zakryl opovržení svého oponenta. Robin ho zabije.

Vražda za pomstu je anglickému charakteru cizí zločin. U soudu se však berou v úvahu národní předsudky obviněného, ​​díky nimž se považuje za potřísněného nesmazatelnou skvrnou. Rovněž se má za to, že nejprve prokázal hodně trpělivosti a umírněnosti. Jsme docela připraveni považovat náš zločin za fatální chybu falešné představy o cti, spíše než za gesto barbara.

Soudce ve skutečnosti naznačuje, že nejsme v trestném činu produkovaném navzdory srdci, v trestném činu vzbuzujícím odpor a hrůzu. Případ je bolestivější: pomstu zákona za spáchaný zločin musíme nazvat „méně touhou dělat špatné věci, než bohužel zvrácenou představou o tom, co je dobré“ . Soudce připomíná, že obžalovaný musí mít nejprve pravdu: pronajal si přístřešek na základě právní smlouvy s vlastníkem; Zahlcen nespravedlivými výčitkami, přesto se nabídl, že se o příčku podělí se svým soudruhem, což byl návrh opovržený opovržením; v kabaretu byl mírumilovný a vstřícný, dokonce navrhoval uchýlit se k soudci, což mu vyneslo jen urážky ze společnosti.

Soudce odmítá argument korunního právního zástupce, že obžalovaný zbaběle odmítl podstoupit rovnocenný boj. Aby mohl existovat stejný boj, musí mít protivníci stejnou sílu a oba musí souhlasit: „Bude se tvrdit, že člověk nadřazený davu svou hodností a svým vzděláním musí být poslušný nebo povinen se podřídit tomuto surovému a brutálnímu bojovat, možná proti mladšímu, silnějšímu nebo obratnějšímu protivníkovi? „ Zákony umožňují anglickému šlechtici použít meč, který drží na boku, k obraně brutálního útoku, který utrpěl Robin. V důsledku toho, kdyby Robin na sebe dýku nesl, mohl by člověk vyvolat sebeobranu. Úvaha je však do očí bijící: obviněný šel dvanáct mil, což mu poskytlo čas na uklidnění a zotavení. Jednal proto ani ze zlosti, ani ze strachu, ale z předem stanovené pomsty.

Můžeme připustit, že při neexistenci stanovených zákonů má pomsta odrazující roli. Možná to bylo stejné na Vysočině v dobách Robinových předků. A mladí lidé jako Robin jsou stále ovlivňováni těmi dávnými dobami. Ale první civilizační objekt, říká soudce, „je dát ochranu zákona, který je také spravován, na místo této divoké spravedlnosti“ . Pokud by tento zločin zůstal nepotrestán, z pochvy by okamžitě vyšlo tisíc dýek. Robin je popraven.

Postavy

Chirurgova dcera

souhrn

Ve Skotsku do konce XVIII -tého  století, lékař Gideon Gray shromažďuje novorozené říká Richard Middlemas, pojmenoval podle vesnice narození. Matka je Židovka a pod tlakem rodiny si nemůže vzít otce, katolíka a Jacobita. Rodiče pravidelně zasílají lékaři příspěvek a zaručují dětem vysokou částku, která mu bude vyplacena, až dosáhne plnoletosti. Richard vyrostl s doktorkou dcerou Menie. Richard a jeho přítel Adam Hartley jsou do Menie zamilovaní. Meniein oblíbený je Richard, obdařený příjemnými vlastnostmi.

Ale jako dospělý se Richard začíná měnit. Stává se podezřelým, sobeckým. Jde do Londýna. Tam najde své rodiče, nyní vdané. Způsobí smrt své matky. Poté nastoupil do armády, kde byl okraden. Dostane se do Indie, kde se chová jako bandita. Požádá Menie, aby se k němu přidala. Má v úmyslu ji prodat jako otrokyni. Adam Hartley sleduje mladou dívku a podaří se jí ji zachránit, poté zemře. Richard je popraven. Menie se vrací do Skotska.

Postavy

Analýza

Ve 20. letech 20. století se tento druh zpráv stává populárním. Scott se v roce 1824 brilantně snaží povídku s „Příběhem cestovatele Willieho“ obsaženým v románu Redgauntlet .

V roce 1827 , aniž by o tom věděl, vytvořil originální žánr. Jeho povídky vynikají jak z italské novely, tak z populární pohádky . Podle Henriho Suhamyho představují formální dokonalost, které Scott nikde jinde nedosáhne. Nabízejí jednotu tónu a akce, nezahrnují odbočení. Jsou charakterizovány koncentrací, což ovšem neznamená, sucho jako ve svých nejlepších historických románů, Scott umí oživit obtížnou transformaci Skotska od XVIII -tého  století , kdy je hmotnost minulosti roztrhané s právem tohoto.

Scott otevřel cestu dvěma svým obdivovatelům: Mérimée vydal své první skutečné povídky o dva roky později, v roce 1829 , a Puškin jeho vlastní ( Příběhy zesnulého Ivana Petroviče Belkina ) v roce 1831 .

Krátký román Chirurgova dcera nebyl nikdy veřejností oceněn. Morální zhoršení postavy je pravděpodobné, říká Henri Suhamy, ale není literárního zájmu. Scott nás nic nenaučí popisováním zla zvenčí, protože musíme hledat uvnitř člověka. Chcete-li popsat dualitu lidské přirozenosti, budete potřebovat Poea , Baudelaira , Stevensona ...

Překlady

První vydání ve francouzštině

Poslední vydání

The Highland Widow , Les Deux Bouviers , Walter Walter, The Highland Widow and Other Supernatural Tales , kol. „Terres Fantastiques“, Rennes, Terre de Brume , 1999.

Poznámky a odkazy

1. (in) Dan Morgan, James Narron, „Panika roku 1825 a nejfantastičtější finanční podvod všech dob“ na libertystreeteconomics.newyorkfed.org ,10. dubna 2018 (konzultováno s 9. září 2018).
  2. (in) „Financial Hardship“ na walterscott.lib.ed.ac.uk ,24. října 2003 (konzultováno s 8. září 2018).
  3. Hippolyte Taine , Dějiny anglické literatury , na gallica.bnf.fr , Paříž, Hachette, 1878, t.  IV, živ. IV , kap. Já , sek. IV , s.  302.
  4. (in) „Woodstock or The Cavalier“ na walterscott.lib.ed.ac.uk ,19. prosince 2011 (konzultováno s 28. srpna 2018).
  5. (en) „Chronicles of the Canongate (First Series)“, na adrese walterscott.lib.ed.ac.uk (přístup10. září 2018).
  6. Walter Scott, Život Napoleona Buonaparte: předchází úvodní tabulka francouzské revoluce , Paříž, Treuttel a Würtz, Gosselin , 1827, 9 sv. in-8. Bibliografický soupis FRBNF31339954, na catalog.bnf.fr (konzultováno dne9. září 2018).
  7. (en) „Chronologie“, na walterscott.lib.ed.ac.uk ,20. července 2012 (konzultováno s 4. září 2018).
  8. Henri Suhamy , Sir Walter Scott , Paříž, Fallois, 1993, s.  391.
  9. Xavier Legrand-Ferronnière, „Literární a bibliografické poznámky“, Walter Walter, Vdova po Vysočině a další nadpřirozené příběhy , kol. „Terres Fantastiques“, Rennes, Terre de Brume , 1999, s.  271. - Všechny Scottovy romány a povídky jsou předmětem reedice Magnum Opus ve 48 svazcích od Roberta Cadella  (v letech) od roku 1829 do roku 1833. Sylvère Monod , poznámka k textu Talismanu , ve Walter Scott, Ivanhoé a další romány , kol. „Knihovna Pléiade“, Gallimard, 2007, s.  1594.
  10. Xavier Legrand-Ferronnière, op. cit. , str.  273.
  11. Henri Suhamy, op. cit. , str.  390.
  12. Téma nekonzistentní aristokracie podrobené buržoazně osvíceným suverénním spojenectvím (garant spravedlnosti a prosperity) se v historických románech právníka Scotta opakuje. Zvláště je přítomen v Redgauntlet ( 1824 ) a v Les Fiancés ( 1825 ).
  13. Walter Scott, Vdova po Vysočině a další nadpřirozené příběhy , op. cit. , str.  94.
  14. Walter Scott, Vdova po Vysočině a další nadpřirozené příběhy , op. cit. , str.  123.
  15. Walter Scott, Vdova po Vysočině a další nadpřirozené příběhy , op. cit. , str.  130.
  16. Walter Scott, Vdova po Vysočině a další nadpřirozené příběhy , op. cit. , str.  128-129.
  17. Walter Scott, Vdova po Vysočině a další nadpřirozené příběhy , op. cit. , str.  133.
  18. Walter Scott, Les Deux Bouviers , Vdova po Vysočině a další nadpřirozené příběhy , op. cit. , str.  164.
  19. Walter Scott, Les Deux Bouviers , op. cit. , str.  175.
  20. Henri Suhamy, op. cit. , str.  398-399.
  21. Druh nový (z italského novela smyslu „nová“ nebo „poutavý příběh“), se skutečně narodil v XIV -tého  století s Decameron z Florentin Boccaccio . "Nouvelle", na larousse.fr (konzultováno dne11. září 2018).
  22. Xavier Legrand-Ferronnière, op. cit. , str.  270.
  23. Henri Suhamy, op. cit. , str.  393.
  24. Xavier Legrand-Ferronnière, op. cit. , str.  272.
  25. Henri Suhamy, op. cit. , str.  394.
  26. André Lagarde Laurent Michard, XIX th  století , Bordas, 1961, str.  347.
  27. Henri Suhamy, op. cit. , str.  398.
  28. Henri Suhamy, op. cit. , str.  399.
  29. Henri Suhamy, op. cit. , str.  400.
  30. Joseph-Marie Quérard , La France littéraire nebo Bibliografický slovník vědců, historiků a literátů Francie , na books.google.fr , Firmin Didot, 1836, t.  VIII, s.  565 (konzultováno dne1 st říjen 2018).